Weerbaarheidstraining

elmer spelWeerbaarheid is gebaseerd op zelfvertrouwen en een open blik op de wereld om je heen. Weerbaar zijn betekent in staat zijn om tegenstand te bieden, laten zien wie je bent en keuzes durven maken. Om weerbaar te zijn moet je stevig in je schoenen staan en voor jezelf op durven komen.

“JUDITH” Weerbaarheidstraining heeft als doel om kinderen te laten ontdekken dat hun gedrag een keuze is. Tijdens de training verkennen we de verschillende keuzemogelijkheden van gedrag.
De kinderen ervaren dat ze eigen baas zijn over, hoe ze een situatie tegemoet treden en wat dat met de ander kan doen. Hoe sta je voor jezelf? Hoe kom je op voor jezelf? Is aanval altijd de beste verdediging? Wat gebeurt er als ik wegloop van een dreigende situatie?
De groepssamenstelling zal uit zowel jongens als meisjes bestaan. Het is belangrijk dat jongens en meisjes elkaars patronen leren herkennen zodat ze weten hoe ze daar in de dagelijkse praktijk op in kunnen spelen.

“JUDITH” Weerbaarheidstraining is gebaseerd op Methode B” van Bertha Verschueren.
Het is een preventief programma waarbij de nadruk ligt op positieve en neutrale thema’s.
Hoe sta ik sterk in elke willekeurige situatie!

Voor wie is “JUDITH” Weerbaarheidstraining
Voor jongens en meisjes van 6 tot ongeveer 12 jaar die willen werken aan hun weerbaarheid en bewustzijn van zichzelf. Voor zowel kinderen die snel gepest worden, verlegen zijn weinig vriendjes hebben als voor kinderen die graag de baas spelen, vooraan willen staan of op hun tenen lopen.

Werkwijze “JUDITH” Weerbaarheidstraining
De training bestaat uit 9 lessen van 75 min. en een intake/oudergesprek.Vooraf aan de training wordt er een introductieles gehouden voor ouder(s) en kinderen.

Hieronder een overzicht van het aanbod tijdens de lessen;
Les 1: Houding Hoe sta ik? Hoe staat de ander? Hoe voelt gespannen? Hoe voelt ontspannen?
Les 2: Ogen Hoe kijk ik? Hoe zien anderen mij? Wat gebeurt er als ik anders kijk?
Les 3: Stem Hoe klink ik? Hoe luister ik naar de ander? Hoe klinkt de ander? Wat zeg ik met woorden en wat zeg ik met lichaamstaal? Wat doet intonatie met lichaamstaal?
Les 4: Eigenwaarde Hoe denk ik over mezelf? Hoe denkt de ander over me? Wat doet negatief denken met mij? Durf ik trots te zijn? Durf ik op te scheppen?
Les 5: Grenzen Wat zijn grenzen? Voel ik mijn grens? Kan ik de grens van anderen voelen?
Les 6: Kracht Hoe sterk ben ik, met mijn ogen, mijn spieren, mijn stem, mijn gedachten?
Les 7: Intuïtie Wat voel ik nog meer dan grenzen, zonder iemand aan te raken? Hoe weet ik of iets klopt of niet klopt? Durf ik op mijn gevoel te vertrouwen?
Les 8: Samenwerking Wat is samenwerken? Kan ik samenwerken? Hoe kom ik tot samenwerken?
Les 9: Uitdaging; Wie ben ik als ik alle delen kan combineren? Samenvatting en verdieping van eerdere lessen en… de uitdaging om een plankje door te kunnen slaan!

Groepsgrootte; 6- 8 personen (Bij deelname van minimaal 6 personen gaat de training door)

Heeft u vragen of wilt u weten of de weerbaarheidstraining iets zou kunnen zijn voor uw kind, neem dan gerust contact op met “JUDITH” Kindercoaching en weerbaarheidstraining.

Voor tarieven klik hier.